Fästinghalsband

Nu när sommaren är här kommer dessa äkliga fästingar och anfaller, både djur och människor.
Till min lilla vovve köpte jag ett fästinghalsband på apoteket, scalibor, som ska hålla fästingarna borta. Tyvärr fungerade det inge bra då min hund blev slö. tappade aptiten och fick klåda, så det var att ta av det snabbast möjligt.

Nu har jag fått tipps om fästinghalsband av bärnsten. Det ska fungera genom att bärnstenen blir elektriskt laddat genom att det gnids mot hundens päls. Den lilla spänning som uppstår verkar då inte fästingen gilla och fäster därför inte på hunden. Låter helt otroligt om det fungerar.

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta halsband. Nån som har haft det till sin hund eller kanske katt? Lämna då en kommentar hos mig.
Iallafall funderar jag skarpt på att skaffa ett sådant, det håller dessutom i flera år. Lite dyrt (300 kr) men det kan det vara värt.


Kommentarer
Postat av: Anette S

Låter lite som det gamla hederliga experimentet i No-salen när man ska gnugga ett kattskinn mot en ebonitstav för att visa på statisk elektricitet. Kommer inte voffsingen att få en hel del"bad hairdays" med ett sådant halsband??

2009-05-15 @ 22:01:08
Postat av: Carina

Tydligen är hunden inte påverkad alls, visst är det som ni gör i No-salen. Jag har googlat runt en del och tydligen är det mängder av folk som redan prövat detta, har en pigg hund utan fästingar!! Funkar det inte är det bara att ta av halsbandet, eller??

2009-05-16 @ 09:01:41
URL: http://signo.blogg.se/
Postat av: vivan

Läste på någon blogg helt nyligen om något hopkok....kommer inte ihåg nu....men jag skall försöka dra mig till minnes vem det var!

Annars vet jag inte..!Ha en skön lörgagskväll!

Kramen!

2009-05-16 @ 14:41:41
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Suss

Hej, halkar in här på något vis. Mitt lilla hundbarnbarn har ett bärnstenshalsband. Han har hittills inte haft någon fästing. Läs gärna på hans mattes blogg jonkii.blogg.se

Dessutom är han så himla snygg med sitt halsband.

2009-05-20 @ 22:08:51
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Sara.S

Sv. Magkatarr? Jaså. Tror du jag måste åka in till vårdcentralen eller läker det av sig själv?

Kraaam

2009-05-21 @ 20:32:02
URL: http://saraliksom.blogg.se/
Postat av: Jonna

Hej Hej!

Fästingshalsbandet är jätte bra.

Än så länge har Vicke inte fått några fästingar alls.

Det är första gången jag prövar detta, men min kompis som har pudel har kört dethär 2 år nu, pudeln fick förra sommaren nån enstaka fästing tror jag men ingen större fara.

Det funkar bäst på korthåriga hundar och och det märkte min kompis med pudel av, hon rakar ner honom varje sommar och när de börjar växa ut så har han fått fästingar.

Men jag tycker du ska pröva, du kan ju skicka tillbaka de annars, här har du länken därifrån jag beställt de =) http://www.elvingsson.com

. Hoppas du blir lika nöjd som jag!



föresten varifrån kommer din pumi?

/Jonna

2009-05-22 @ 15:55:28
URL: http://jonkii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0